You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Як швидко відрізнити хороший дизайн сайту від поганого – універсальна порада для керівника

Фото Слав Кривонос

Слав Кривонос

Директор Бюро Ідей «Slav.ua»

Що таке дизайн? Декілька великих істин

Дизайн будь-яких інтерфейсів, і насамперед, сайтів — це проектування взаємодії.

Не гарна шапка сайту. Не яскраве фото з дорогого фотобанку на головній сторінці. Не помітний слоган в шапці сайту. Це все — елементи з арсеналу оформлення, не більше. Елементи не обов’язкові та легко замінні.

Це тонке розуміння потреб користувача (назвемо так відвідувача сайту). І знання того, що саме йому буде зручніше зробити на кожному кроці взаємодії з сайтом, щоб зручно для себе, приємно та швидко досягти бажаного результату взаємодії.

Навіть у друкованій рекламі грамотний дизайн — це також проектування взаємодії. Грамотний розробник друкованої реклами ще до того, як ви взяли в руки його продукт, знає, куди ви поглянете спочатку, куди потім переведете погляд і-де його зупинити. І що ви розглянете лише в останню чергу.

У цьому випадку дизайнера з точки зору автора правильніше б називати проектувальником — адже він не картинку до тексту підбирає, а саме проектує інтерфейс — але широкі маси не приймуть цей термін, думаючи, що йдеться про інженера з великими латами на ліктях, який сидить у якомусь НДІ з великою лінійкою в руках і креслить на величезному креслярському столі якісь тільки йому ясні лінії). Тому ми зупинимося на терміні «дизайнер», розуміючи під процесом дизайнування саме проектування.

Те саме (тільки в рази складніше) відбувається при проектуванні сайтів. Зрозуміло, ми не маємо на увазі, коли говоримо про дизайн, переробку шаблонів сайтів, перефарбовування заголовків у них під фірмовий колір замовника і «натягування» цих шаблонів на якийсь із стандартних «движків» сайтів — це, швидше, «декоративно-оформлювальна діяльність» плюс звичайна верстка. Розробка (або проектування) — це коли саме під ваш сценарій взаємодії створюється максимально зручний та ефективний інтерфейс.

Знання бізнесу замовника — одна з головних умов гарного дизайну

І ось тут особливо важливим стає питання, чи добре дизайнер вивчив бізнес замовника, чи знає він, що саме в кожен момент часу буде наступною бажаною дією користувача. Куди користувач буде дивитися в цей момент і де йому було б зручніше, щоб у цей момент вже знаходився курсор.

Розробка дизайну — це досить складний процес, що включає багато сотень пар «питання/відповідь», або, говорячи іншою мовою міні-стадій «Якщо… — То…». Тому, хотілося б від імені всіх дизайнерів попросити шанованих клієнтів (як наших, так і «чужих») — будь ласка, не намагайтеся на початку роботи над сайтом одразу обмежити можливості розробника вказівками, де розмістити якісь елементи, наскільки великими їх зробити і в який колір пофарбувати.

Чому? По-перше, ви одразу зіпсуєте собі реноме. Ви ж кухареві в сінгапурському ресторані не вказуватимете, як змішувати продукти для черепашого супу, який ви вирішили замовити?

По-друге, ви навряд чи продумуватимете ці самі багато сотень пар можливих елементів взаємодії «Якщо… — То…». А отже, судження ваше за визначенням буде поверховим — і ви самі погіршите кінцевий результат, не давши своїми імперативами дизайнеру зробити свою роботу якісно.

По-третє, що, швидше за все, вам просто м’яко дадуть відповідь відмовою виконувати ваші дії з причини, описаної в попередньому абзаці. А отримувати відмову — неприємно.

Нехай краще студія сама візьме на себе всю повноту відповідальності і розробить такий варіант дизайну, який на її думку оптимально підходить під ваші потреби.

Приклади. Маленькі, але зрозумілі

Щоб зрозуміти, що таке «хороший дизайн», найпростіше почати дивитися інтерфейси великих компаній. Вони:

«А що буде далі?» — ключове питання для розуміння, наскільки вдалий інтерфейс. Якщо дизайнер задавав його собі постійно при розробці інтерфейсу, успіх практично забезпечений.

Хороший приклад продуманого інтерфейсу — вікно введення пароля для входу в систему Приват-24 на сайті privatbank.ua. Ви вводите логін/пароль та в наступному діалоговому вікні вводите цифри пароля.

Вікно введення пароля в Приват24

Скріншот взято із сайту privatbank.ua.

Важливий момент, який і робить це вікно зручним — адже дизайнери знають, що саме ви робитимете у цьому вікні — після введення першої пари цифр курсор сам одразу ж встановлюється у наступному вікні.

Вам необхідно просто вводити ці цифри підряд, не відволікаючись на перестановку курсора в необхідне поле. При цьому в SMS цифри розділені дефісом — для швидшого зчитування їх пар. Якби вони були набрані одним 8-значним числом, у багатьох людей були б труднощі з відокремленням та запам’ятовуванням пар.

Наведемо і не дуже хорший приклад.

Теж явно немає нестачі в грошах, щоб найняти тямущих найкращих дизайнерів, і теж не бракує відвідувачів, але… «І на старуху буває проруха».

Якщо ви платите з «чужого сайту», дизайнери знають, що вам зручніше, коли курсор перебуває у полі введення контрольних цифр. І курсор перебуває саме там. Ви просто вводите цифри і тиснете Enter. Все зручно та швидко.

Вікно введення контрольних цифр для авторизації під час здійснення платежу з «чужого» сайту

Цей та наступний скріншоти взяті із сайту webmoney.ru.

Коли ж ви спочатку залогинилися і потім виконуєте перевод, у момент, коли вам треба вводити контрольні цифри, розробники дизайну вже не пам’ятають, що саме ви робитимете зараз. Вам треба самим встановити курсор, перш ніж вводити код…

Вікно введення контрольних цифр під час платежу з сайту Webmoney

Дрібниці? Так, безумовно. Але «Бог — у дрібницях». Саме продуманість усіх деталей робить інтерфейс зручним.

Універсальний рецепт перевірки дизайну сайту

Обидва ці приклади наведені, щоб «на пальцях» проілюструвати два підходи до інтерфейсу і дати вам універсальний спосіб відрізнити хороший інтерфейс від того, що ще потребує доопрацювання.

Цей універсальний спосіб — питання, яке ви можете поставити собі на кожному екрані сайту, дизайн якого вам потрібно затвердити. Питання стосується розробників дизайну та звучить приблизно так: «А вони знають, навіщо я сюди прийшов?».

Якщо ви впевнено відповідаєте «так» — інтерфейс хороший.

Хороших вам інтерфейсів!