Лідер-абзац
Лідер-абзац (lead, лідер) — це перший абзац тексту 1–2 речення, що виділяється більшим або жирним шрифтом, який несе в собі основну ідею всього тексту і повинен «втягнути» читача в прочитання всього тексту, зацікавивши його з першої фрази.
Лідер-абзац відповідає на запитання так званої «п’ятірки W»: «Who?», «What?», «When?», «Why?», «Were?».
Лідер-абзац може бути основою для твіту в Twitter або анонсу поста в Facebook, також важливий в RSS-розсилках.
Лід (лідер-абзац) буває:
- резюмуючий (коротко викладає текст),
- відкладений (втягує у читання),
- епізодний (розповідає епізод, пов’язаний із текстом,
- цитатний (включає цитату, що характеризує текст.
Є кілька обов’язкових до дотримання правил написання лідер-абзаців:
- не говорити про загальновідоме,
- згадуючи невідомих людей, вказувати, хто вони такі,
- не вказувати читачеві, як реагувати (не фарбувати емоційно текст),
- не починати лідер-абзац з «ні» та «не»,
- уникати слів/словосполучень «як ми вже повідомляли», «відомо, що…», «Знову», «продовжується».
Автор «Посібники з журналістики» Марк Григорян радить: «Потрібно уявити, що ви маєте сенсаційну новину, яку поспішайте повідомити домашніх. Ви вбігаєте в будинок і одразу кричите… Ось те, що ви вигукнули, і буде тим самим лідом, з якого слід починати інформацію».